Duminică, Mai 12, 2024

De la medici veterinari cu ❤️ dragoste ❤️ pentru prietenii voștri

Rezultatele studiului „Atitudini si comportamente ale romanilor din mediul urban privind animalele de companie”, realizat de Asociatia Romana a Producatorilor de Hrana pentru Animale de Companie (ARPAC) in luna august 2020, arata ca perioada de lockdown cauzata de pandemia COVID-19 a influentat achizitionarea sau adoptarea unui animal de companie. Astfel, 17% dintre posesorii de caini și 16% dintre posesorii de pisici au declarat casi-au luat un animal de companie in perioada starii de urgenta.

 Acelasi studiu arata ca:

  • Principalul factor care determina achizitionarea unui animal de companie este cel emotional. Animalele de companie ocupa un loc important in randul familiei, pozitionandu-se pe locul 4, inaintea fratilor/surorilor, prietenilor sau nepotilor;
  • Cainii reprezinta cel mai comun animal de companie (66%), urmati de pisici (58%), papagali sau alte pasari (12%), pesti (11%), iepuri (8%), broaste testoase (4%), hamsteri (3%) si porcusori de Guinea (2%);
  • 43% dintre detinatorii de caini si 57% dintre detinatorii de pisici au spus ca isi hranesc animalele de companie exclusiv cu hrana preambalata;
  • „Atitudini si comportamente ale romanilor din mediul urban privind animalele de companie” este primul studiu dedicat detinatorilor de animale de companie din mediul urban din Romania care urmareste sa afle care este nivelul de informare si comportamentul stapanilor de animale de companie din tara noastra. Mai mult, studiul a fost realizat in perioada 5-10 august 2020, in contextul pandemiei de coronavirus, pe un esantion de 1000 de persoane din mediul urban, cu varste cuprinse intre 18 si 55 de ani, care detin cel putin un animal de companie in gospodarie. Colectarea datelor a fost realizata folosind metoda CAWI – Computer Assisted Web Interviews.
  • Studiul a fost realizat de KANTAR, la solicitarea Asociatiei Romane a Producatorilor de Hrana pentru Animale de Companie. Raportul complet al studiului este disponibil pe site-ul arpac.ro.

Din anul 2006, Asociatia Romana a Producatorilor de Hrana pentru Animale de Companie (ARPAC) desfasoara in Romania actiuni de informare si constientizare cu privire la rolul animalelor si ingrijirea corecta a acestora. In aceasta directie, ARPAC a realizat primul studiu care sa ofere o imagine clara asupra atitudinilor si comportamentului detinatorilor de animale de companie din Romania. Realizat in randul indivizilor din mediul urban care detin animale de companie, studiul ofera rezultate cu privire la: tipuri de animale de companie detinute, pozitionarea animalului de companie in cadrul familiei, locul de provenienta a animalelor de companie - achizitie sau adoptie, si impactul starii de urgenta asupra acestui lucru, obiceiuri cu privire la hranire, vizita la medicul veterinar si saloane de infrumusetare. Totodata, studiul identifica principalele surse de informare si comportamentul romanilor din mediul urban privind bugetul alocat ingrijirii animalelor.

infografic studiu ARPAC 2

Astfel, rezultatele studiului arata ca perioada de lockdown cauzata de pandemia COVID-19 a influentat achizitionarea sau adoptarea unui animal de companie: 17% dintre posesorii de caini și 16% dintre posesorii de pisici au declarat ca au luat un animal de companie in gospodarie in timpul starii de urgenta.

Principalul factor care ii determina pe romanii din mediul urban sa isi ia un animal de companie este de natura emotionala, 57% dintre respondenti spunand ca alegerea lor este determinata de dragostea pe care o simt pentru animale, in vreme ce 14% dintre acestia au adus un animal de companie in gospodarie la dorinta unui alt membru al familiei, in special a copiilor. Sentimentele de apropiere care influenteaza achizitionarea unui animal se reflecta si in plasarea animalului in contextul familiei si a altor cunostinte. Intrebati cat de apropiati se simt de animalele de companie proprii, respondentii au pozitionat animalul de companie pe locul patru in lista apropiatilor, dupa sot/sotie/partener, copii, parinti, considerandu-se mai apropiati de animalul lor de companie decat de frati/surori, prieteni sau nepoti. 

infografic studiu ARPAC 3

Cainele nu este doar cel mai bun prieten al omului, ci si cel mai comun animal de companie detinut la nivelul gospodariilor din mediul urban, datele aratand ca 66% dintre posesorii de animale de companie au caine, in vreme ce 58% au pisici, 12% papagali sau alte pasari, 11% au pesti, lista fiind urmata de cei care detin iepuri (8%), broaste testoase (4%), hamsteri (3%) si porcusori de Guinea (2%). Romanii din mediul urban detin in mare parte caini de talie medie, cu varste intre 1 si 3 ani, astfel ca rasa cea mai raspandita este Bichonul, urmata de cainii maidanezi si rase incrucisate (metis). In ceea ce priveste caracteristicile pisicilor, cele de talie medie sunt cele mai populare in randul detinatorilor de pisici din mediul urban. In mod particular, barbatii din segmentul de varsta 36-45 detin semnificativ mai multe pisici de talie medie fata de totalul detinatorilor de pisici din mediul urban. Cele mai raspandite pisici sunt cele europene (maidaneze), urmate de rase incrucisate si Birmaneza. Profilul detinatorului de animale de companie este de asemenea caracterizat de faptul ca segmentul de varsta 46-55 se remarca prin detinerea de caini si pisici cu varste mai mari de 11 ani, iar familiile cu 5 sau mai multi membri detin semnificatv mai multi caini decat totalul detinatorilor de caini.

infografic studiu ARPAC 4

In ceea ce priveste comportamentul romanilor din mediul urban asupra sanatatii si aspectului animalelor de companie, aproape 70% dintre detinatorii de animale de companie considera ca vizitele la medicul veterinar sunt foarte importante sau importante. In ciuda faptului ca 9 din 10 detinatori de caini si 8 din 10 detinatori de pisici au declarat ca au efectuat o vizita la medicul veterinar in ultimele 12 luni, cel mai frecvent motiv pentru aceste vizite este vaccinul, urmat de deparazitare, adica proceduri care sunt vitale in primii ani din viata unui animal de companie, datele aratand ca 57% dintre caini  si 67% dintre pisici au varste intre 6 luni (sau mai putin) si 3 ani. Jumatate dintre posesorii de caini chestionati au declarat ca au mers la un salon de infrumusetare pentru animale in ultimele 12 luni, in vreme ce in cazul detinatorilor de pisici, datele arata ca 3 din 10 detinatori au ajuns cu felinele la salon in ultimul an. Totodata, majoritatea detinatorilor de caini si pisici petrec intre 30 de minute si 2 ore pe zi pentru a-si ingriji animalele de companie.

Studiul realizat la initiativa ARPAC arata ca romanii din mediul urban constientizeaza importanta hranei special pregatita pentru animalele de companie, considerand ca este mai sanatoasa, contribuie la buna functionare a sistemului digestiv, este benefica pentru piele sau blana, cat si pentru intreg sistemul imunitar. Potrivit rezultatelor obtinute, 43% dintre detinatorii de caini si 57% dintre detinatorii de pisici din mediul urban isi hranesc animalele exclusiv cu hrana preambalata, si achizitionata din magazine, cele mai frecvente surse de procurare fiind supermarketurile/hypermarketurile, lanturile de magazine pentru animale de companie sau magazinele pentru animale din vecinatate.

„ARPAC s-a implicat in ultimii ani in proiecte educationale menite sa arate și sa cultive comportamente responsabile ale detinatorilor de animale de companie; de asemenea, in activitatile cu copiii, a fost subliniat deseori rolul pe care il au prietenii necuvantatori in viata și sanatatea membrilor familiei. Suntem bucuroși sa prezentam astazi rezultatele studiului cu privire la atitudinile și comportamentele romanilor din mediul urban referitor la animalele de companie, studiu care confirma ca suntem profund legati de prietenii noștri necuvantatori, pe care ii consideram ca membri deplini ai familiilor noastre carora le acordam atentia și grija cuvenita”. Declara Gratziela Bahaciu, Secretar General ARPAC  

„Daca ne uitam la principalii factori care ii influenteaza pe romanii din mediul urban sa detina animale de companie, iubirea pentru acestea este motivul principal. Insa, dincolo de iubire, sunt și alti factori care au actionat in aceasta perioada, incat nu este de mirare ca starea de urgenta a accelerat achizitia sau adoptia unui animal de companie. Numeroase familii au petrecut mai mult timp acasa, iar animalul de companie a devenit partenerul ideal de joaca al copiilor, companionul celor singuri sau sursa de relaxare  pentru cei care au resimtit mai puternic stresul acestei perioade. Sentimentul de bucurie și starea de bine pe care animalele de companie ni le ofera tuturor explica de asemenea creșterea numarului celor care detin animale de companie intr-o perioada in care cu totii ne cautam ancore.” Declara reprezentantii KANTAR

Studiul a fost efectuat pe un esantion de 1000 de persoane din mediul urban, cu varste cuprinse intre 18 si 55 de ani, care detin cel putin un animal de companie in gospodarie. Colectarea datelor a fost realizata folosind metoda CAWI – Computer Assisted Web Interviews. Raportul complet al studiului este disponibil pe site-ul www.arpac.ro.