Expunerea indelungata la factori de stres poate provoca efecte negative asupra invatarii, comportamentului, sanatatii si bunastarii copiilor pe parcursul vietii lor. Mai multe abordari pentru atenuarea stresului au fost explorate in scoli, inclusiv yoga, mindfulness, meditatie, activitate fizica, interventii in stilul de predare si interventii asistate de animale.

In cadrul noului studiu, cercetatorii au urmarit nivelurile hormonului stresului, cortizolul, in saliva a 105 copii cu varste cuprinse intre opt si noua ani din patru scoli obisnuite din Marea Britanie, precum si a 44 de copii de varsta similara din sapte scoli cu nevoi educationale speciale din Marea Britanie. Copiii au fost repartizati aleatoriu in trei grupuri: un grup de caini, un grup de relaxare sau un grup de control. In grupul cu caini, participantii au interactionat timp de 20 de minute cu un caine dresat si cu un conductor; grupul de meditatie a implicat o sesiune de relaxare de 20 de minute. Sesiunile s-au desfasurat de doua ori pe saptamana, timp de patru saptamani.

Interventiile cu caini au condus la niveluri semnificativ mai scazute de cortizol la copiii din scolile obisnuite si din scolile cu nevoi speciale. In scolile obisnuite, copiii din grupurile de control si de relaxare au avut cresteri ale cortizolului salivar mediu pe parcursul perioadei scolare. Cu toate acestea, copiii care au participat fie la sesiuni de grup, fie la sesiuni individuale cu cainii nu au avut o crestere semnificativa din punct de vedere statistic a cortizolului. In plus, nivelurile lor de cortizol au fost, in medie, mai scazute imediat dupa fiecare sesiune cu caini. In cazul copiilor cu nevoi educationale speciale, au fost observate tipare similare, cu scaderi ale cortizolului dupa interventiile de grup cu caini. Autorii concluzioneaza ca interventiile cu caini pot atenua cu succes nivelurile de stres la scolari, dar subliniaza ca sunt necesare cercetari suplimentare cu privire la cantitatea ideala de timp si de contact cu cainii pentru un efect optim.